تسمه دینام یا تسمه هیدرولیک فرمان

تسمه دینام یا تسمه پمپ هیدرولیک فرمان :
تسمه دینام ، تسمه آلترناتور، تسمه پمپ هیدرولیک فرمان
تسمههای V شکل یکی از قدیمیترین و کاربردی ترین مکانیزمهای انتقال قدرت بین قطعات موتور خودرو و همچنین کاربرد آنها در صنایع مختلف از جمله ماشینآلات کشاورزی و غیره هستند.
در صنایع مختلف بسته به خواص مورد نیاز و اقضاعات فرآیند انجام کار تسمه ها را طراحی می- کنند در این طراحی عوامل تاثیر گذار را شناسایی و سپس طراح اقدام به انتخاب مواد و روش های انتقال با توجه به هزینه ها و استاندارد ها انجام می دهد ،بطور کلی برای انتقال قدرت از پولی و شفت موتور به شفت محور دوار مورد نیاز از روش های زیادی استفاده می کنند در برخی موارد به دلایل مختلف تسمه های لاستیکی با ترکیب های مختلف بهترین گزینه می تواند باشد .
از تسمه های V شکل معمولا جهت انتقال انرژی از سیستم اصطحکاک استفاده می شود . لذا باتوجه به انرژی مورد نیاز و گشتاور راه اندازی و تغییرات سرعت و حداکثر سرعت و سایر مشخصه ها ابعاد تسمه ها را محاسبه و طراحی می کنند. تسمه های دینام خودروهای سواری نیز از این قاعده مستثنا نیست و از نوع V شکل انتخاب شده است . این تسمه ها جهت انتقال گشتاور و ایجاد سطح اصطحکاک مورد نیاز عملا با تعداد شیارهای مختلفی استفاده می شود که این کار مشابه استفاده از چندین تسمه می باشد .
ساختار کلی تسمه ها :
بطور کلی تسمه ها از چندین لایه مختلف تشکیل می شوند که هرکدام از لایه ها برای کارایی مختلف انتخاب می شود هرکدام از لایه ها نیز با توجه به شرایط و تکنولوژی و درسترس بودن و هزینه ها مورد بررسی و سپس طراحی و وارد چرخه تولید می شود .
معمولاً تسمههای V شکل با لاستیک مصنوعی کلروپرن (CR) یا لاستیک طبیعی تولید میشوند. نه تنها مزایای مقاومت آن در برابر روغن و گرما، اهمیت مشخصات را اثبات میکند، بلکه خاصیت ضد الکتریسیته ساکن و عملکرد خوب در دماهای مختلف را نیز مشخص میکند. به طور بالقوه، این نوع تسمه قابلیت انتقال قدرت برتر را دارد و با کمترین میزان شلی، بیشترین کشش را برای شما ایجاد میکند. به دلیل مقاومت آن در برابر تغییرات طول، امکان استفاده همزمان از چندین تسمه وجود دارد. این نوع تسمه به دلیل انعطافپذیری بالا، هماهنگی خوب در دندههای پولی و تولید کمترین میزان گرما، طول عمر مؤثری دارد. این تسمهها بر اساس نوع و کاربردشان در طولهای ۴۰۰ تا ۱۸۰۰۰ میلیمتر تولید میشوند.
مدل و ترکیب دیگری از مواد تشکیل دهنده تسمههای V شکل از لاستیکهای مصنوعی مختلف مانند EPDM اتیلن پروپیلن دین مونومر است،که در مقابل مواد سنتی استهکام و مقاومت و قابلیت اطمینان بالاتری دارند . با انعطافپذیری بالا، این ساختار تسمه امکان صرفهجویی در فضا را هنگام پیکربندی اجزای جانبی، که یک محدودیت فزاینده در وسایل نقلیه سواری امروزی است را فراهم میکند. میتوان از سیستمهای کشش صرف نظر کرد. حتی تحت تأثیرات محیطی مانند گرد و غبار، رطوبت و دماهای بسیار بالا، این تسمهها، انتقال قدرت ایمن و بیصدا را فراهم میکنند. در ترکیب با سیستمهای کشش مدرن الزامات سازنده خودرو را برآورده کرده و به بالاترین سطح عملکرد عملیاتی را ارائه میدهد .
تفاوتهای اصلی این نوع تسمه ها عبارتند از:
دوام: تسمههای V شکل EPDM معمولاً میتوانند سه برابر تسمههای لاستیکی سنتی عمر کنند.
کارایی و ظرفیت حمل بار: تسمههای EPDM ظرفیت حمل بار بالاتر و انتقال قدرت بهتری را با اتلاف انرژی کمتر نسبت به تسمههای لاستیکی سنتی ارائه میدهند.
عملکرد در دمای بالا: تسمههای EPDM در برابر دماهای بالاتر نسبت به تسمههای لاستیکی سنتی مقاوم هستند و این مقاومت در برابر تغییرات دما به جلوگیری از ترک خوردگی کمک میکند.
سر و صدای احتمالی: از آنجا که تسمههای V شکل EPDM استحکام بیشتری دارند، میتوانند کمی لرزش و سر و صدای بیشتری نسبت به لاستیک سنتی داشته باشند که این ایراد توسط شرکت های مختلف با توسعه مواد پایه و ترکیبات روکش بشدت کاهش یافته است .
بطور معمول از چهار لایه تشکیل شده است که لایه اول که مواد پایه نام دارد و لایه دوم مواد بالشتکی و لایه سوم نخ ها و یا طناب کششی و لایه بالا و سطح رویه از EPDM ساخته شده است .